Melissa Depraetere vraagt vervroegde hoorzitting: “Verbied groeperingen die oproepen tot haat en geweld"

May 2021 15:06

Onze federale fractieleider Melissa Depraetere diende een voorstel in om radicale groeperingen die oproepen tot geweld te verbieden. De massale steunbetuigingen en haatzaaiende reacties naar aanleiding van de verdwijning van militair Jurgen Conings, tonen nogmaals aan hoe urgent dat is. Er komen versnelde hoorzittingen. “We hebben de laatste jaren te veel groeperingen gezien die haat zaaien. Het geweld mogen we nu niet oogsten”, zegt Melissa.

Het voorstel van Melissa bestaat in de eerste plaats uit een aanpassing van het verbod op privémilities uit 1934. Vooruit wil dit uitbreiden naar alle groeperingen die vandaag oproepen tot geweld, discriminatie en haat. In tegenstelling tot vroeger, gebeurt het opruien nu online. Daarom moet de wet worden aangepast.

Organisaties die oproepen tot haat hebben geen plaats in onze democratie en rechtsstaat

“De wet is niet afgestemd op de realiteit van vandaag”, zegt Melissa. ”Mensen vinden elkaar en organiseren zich online, maar elke vereniging die oproept om de wapens op te nemen is gevaarlijk. Parallelle circuits of milities die geweld gebruiken, zogezegd om de veiligheid te bewaken, zijn gevaarlijk. Zulke organisaties hebben geen plaats in onze democratie en rechtsstaat. Met dit voorstel gaan we de strijd aan tegen terrorisme in al zijn vormen.”

LEES OOK: Nieuws uit het federaal parlement: ons leger is geen plek voor extremisten >>

Jurgen Conings

De laatste dagen overspoelden groeperingen met haatzaaiende steunacties voor de terreurverdachte Jurgen Conings de sociale media. Zo haalde Facebook de populaire groep ‘Als 1 achter Jurgen’ offline omdat die Facebooks beleid omtrent gevaarlijke individuen schond. Afgelopen weekend was er nog een bommelding bij de kantoren van DPG Media, waar de redacties van De Morgen en VTM zijn. De dreiging van extreme groeperingen is reëel. Dat is niet nieuw: de afgelopen jaren waren er heel wat verenigingen die haat zaaien en dreigen met geweld.

De afgelopen jaren zaaiden heel wat verenigingen haat

Jurgen Conings zelf was zelf ook actief in verschillende extreme groeperingen, waaronder Vlaams Legioen. “We weten op dit moment nog steeds niet of Conings alleen handelt, of zich organiseert met hulp van anderen”, zegt Melissa Depraetere. “Wat we wel weten is dat de dreiging reëel is en dat dergelijke groeperingen bijdragen aan het radicaliseren van individuen. Dit is toch het ultieme bewijs dat we zo’n organisaties moeten kunnen ontbinden?”

Om de behandeling van het wetsvoorstel sneller te laten verlopen, organiseert het federaal parlement nu versneld hoorzittingen. De Raad van State bracht ook al een positief advies uit.

LEES OOK: In de spotlight: Melissa Depraetere >>