Dankzij Vooruit: extra handen en middelen voor de zorg

Friday 23

April 2021 14:18

We clapped for them, now we act for them. De coronacrisis heeft de pijnpunten in onze zorg blootgelegd. Dankzij Vooruit krijgt de zorgsector nu extra middelen. Het gaat om meer dan 400 miljoen die jaarlijks worden vrijgemaakt.

Deze coronacrisis heeft één ding duidelijk gemaakt. Dankzij onze helden in de zorg zijn heel wat corona slachtoffers uitstekend verzorgd en het is dankzij hen dat erger is voorkomen. Daar is iedereen het over eens. Na jarenlange besparingen in de zorg, is het nu tijd voor een sociale ommekeer. Want het mag niet langer business as usual zijn.

Meer ondersteuning voor onze mensen in de zorg

“De werkomstandigheden van ons zorgpersoneel zijn de voorbije jaren - door die besparingen - almaar minder draaglijk geworden. De werkdruk nam toe, het aantal gevallen van burn-out steeg en steeds meer zorgkundigen weken uit naar andere beroepen, omdat de lonen te laag zijn. En gelijk hebben ze”, zegt federaal volksvertegenwoordiger Gitta Vanpeborgh.

Het wordt hét decennium van de gezondheidszorg

Deze investering dient niet alleen om hun huidige werksituatie te verbeteren, maar vooral ook om de aantrekkelijkheid van het beroep in de toekomst te verhogen. Mensen zoeken niet alleen een nieuwe job omdat ze niet voldoende verdienen. Ze gaan kopje onder omdat ze te weinig collega’s hebben. Steeds vaker wordt zorg uitgesteld.

Wat verandert er voor het zorgpersoneel?

Dankzij Vooruit komt daar nu verandering in. 400 miljoen euro investeren we de komende maanden en jaren in onze zorg. We maken 48 miljoen euro vrij voor zelfstandige verpleegkundigen, en 354 miljoen euro is weggelegd voor werknemers met een zorgberoep in de breedste zin van het woord.

Met deze investering kunnen straks heel wat extra personeelsleden aan de slag in de zorgsector. En dat is goed nieuws, want die extra handen zijn hard nodig in de zorgsector.

“Een jaar geleden hebben we allemaal geapplaudisseerd voor ons zorgpersoneel”, zegt Gitta, “Vandaag voegen we de daad bij het woord door jaarlijks extra financiële middelen te voorzien voor opleiding, ondersteuning en extra aanwervingen. Een breuk met het verleden na jaren van besparen en investeringen. Meer dan ooit is dit noodzakelijk voor de zorg en de zorgverleners. Noodzakelijk én welverdiend! Het wordt hét decennium van de gezondheidszorg.”

“Ik ben blij dat het niet bij klappen is gebleven en de politiek getoond heeft dat ze actie kan ondernemen. Dat is wat mensen in dit land nu verwachten van de politiek. Oplossingen”, zegt ook Conner Rousseau.