LOKAAL: 1 mei in jouw buurt: hier voeren we actie

April 2021 18:26

1 mei is vandaag relevanter dan ooit. Corona heeft de ongelijkheid alleen maar groter gemaakt, en dat kan niet. Zaterdag staat volledig in teken van iedereen die mee vooruit wil, die de stilstand en verzuring beu is en op zijn, haar of hun manier een strijd levert. Niet alleen nationaal, met de speech van voorzitter Conner Rousseau (30 april om 17u via Facebook of via Youtube), ook lokaal komt Vooruit in actie. Dit zijn slechts een paar van de vele voorbeelden. Hieronder vind je per provincie enkele acties.

• Antwerpen

Op vrijdag 30 april om 19u brengt onze voorzitter Conner Rousseau alvast zijn 1 mei boodschap in De Vooravond Live. Geheel coronaproef is hij te gast bij Marcel Vanthilt in het Zuiderpershuis in Antwerpen. Volg alles via De Vooravond Live.

Aansluitend, om 20u, volgt de enige echte 1 mei quiz. Test je kennis over sport, cultuur en muziek en neem het op tegen andere afdelingen. Inschrijven kan via deze link.

Op zaterdag 1 mei wordt 8 uur lang live radio gemaakt vanuit het Zuiderpershuis.
    Verwacht je aan een mooie mix van muziek, standup comedy en interviews: kortom alles om deze 1 mei in je bubbel samen te vieren. Tune in!

Voor de sportievelingen zijn er wandelingen van het ABBV en de VoorZorg langs de cité in Olen en in hartje Mechelen. Ook filmliefhebbers kunnen genieten van het Sociale Filmfestival.

Het volledige programma voor regio Antwerpen vind je via www.radio1mei.be

• Limburg

In Hasselt en Tongeren zijn er wandelzoektochten. Ook voor Limburg is er via www.radio1mei.be heel wat te doen. Leden uit Hasselt en Genk mogen zich ook verwachten aan een verrassing aan de deur.

• Vlaams-Brabant

Ook in Vlaams-Brabant zitten ze niet stil in aanloop naar 1 mei. Ondanks corona zijn er mooie alternatieve initiatieven op poten gezet. In regio Tienen-Landen kregen de leden een Vooruit-blik en feelgoodkaarten om door te sturen. Leuven deed dit op hun beurt met een traditionele roos. Op verschillende plaatsen zijn er ook wandelingen en worden digitale 1 mei-boodschappen verspreid.

• Oost-Vlaanderen

Oost-Vlaanderen is een fantastische provincie om op een sportieve manier te verkennen. In Ronse, Brakel, Aalst, Wachtebeke,Assenede, Zelzate en nog heel wat gemeenten zal er een wandeling of fietstocht zijn. Vooruit Ronse gaat zelfs nog een stapje verder en loopt met een aantal sympathisanten 10 kilometer ten voordele van het Kinderkankerfonds en dreeken.be.

In Gent kan je balletjes in tomatensaus bestellen en worden er net zoals in Evergem, Merelbeke, Berlare, Eeklo en nog heel wat gemeenten rozen uitgedeeld aan onze leden, vrijwilligers van vaccinatiecentra en in de woonzorgcentra.

Neem ook een kijkje op www.radio1mei.be voor andere 1 mei-activiteiten in Oost-Vlaanderen en doe mee aan de 1 mei-kwis van de Bond Moyson Oost-Vlaanderen .

• West-Vlaanderen

In Oostende kan je genieten van 1 mei aan zee. Registreer je voor het Facebook event en geniet mee van een optreden van Brihang. Ook in Brugge gaan ze de muzikale toer op, met Red rock rally. We doen het dit jaar nog zonder publiek, wel met live events.

Leden van Vooruit Zwevegem heffen digitaal het glas tijdens een e-peritief. Ook in Harelbeke wordt er geklonken, daar krijgen leden het Vooruitblik aan de deur. In Bredene krijgen de leden dan weer het exclusief Vooruit-glas

In Kortrijk en Deerlijk gaat het er actief aan toe: zij organiseren een coronaproof wandeling.

Genoeg te doen dus! Sluit je aan bij een van de lokale acties, deel jouw strijd op sociale media en kijk wat Vooruit voor jou in petto heeft in aanloop naar Dag van de Arbeid! Heb jij zelf nog een leuk lokaal initiatief? Laat het ons weten via [email protected] en wie weet komt jouw initiatief mee in onze lijst.