LOKAAL: Burgemeester verliest vertrouwen meerderheid

Monday 26

April 2021 06:08

Burgemeester verliest vertrouwen meerderheid!

Vooruit Blankenberge-Uitkerke zegt het vertrouwen in burgemeester Duméry op. Uitgerekend in een periode dat onze bevolking, in het bijzonder al degenen die moeten leven van het toerisme, zwaar getroffen wordt door de effecten van de corona-pandemie heeft zij de stad in een impasse geleid. Als Vooruit stellen we het welzijn van onze inwoners voorop. Een verdere toeristische, economische, culturele en sociale stilstand kunnen wij niet langer tolereren.

De burgemeester heeft het vertrouwen beschaamd. Wie de jongste gemeenteraad heeft gevolgd, kon vaststellen dat het dossier rond het regenboog-zebrapad compleet ondergesneeuwd werd door haar optreden. Een poging om tot een consensus te komen tijdens een schorsing van de gemeenteraad kon niet baten. Haar eigengereide optreden en dictatoriale manier van leidinggeven heeft zijn grenzen bereikt.

Sinds het begin van de Corona-problematiek nam zij stelselmatig de bevoegdheden af van schepen Annie De Pauw. OCMW, het woonzorgcentrum, het dienstencentrum, enz… werden allemaal onder het voorwendsel van veiligheid in de feiten afgenomen.

Systematisch nam de burgemeester besluiten en beslissingen zonder het schepencollege te kennen. Zonder enig overleg binnen de meerderheid besliste zij vroegtijdig om alle evenementen deze zomer niet te laten doorgaan; eigenhandig vaardigde zij een  alcoholverbod uit; de vaudeville rond de Kerstmarkt, enz.

Het ontbreekt haar overigens aan enig besef wat betreft de voorbeeldfunctie van haar ambt. Het meest in het oog springende was toen ze vorig jaar deelnam aan een lockdownparty net in de nacht dat de strenge lockdown intrad. Het zou trouwens niet bij die ene keer blijven...

Maar er is ook geen relanceplan. Alle diensten die nu zouden moeten nadenken over een toeristisch, evenementieel en cultureel programma liggen nagenoeg plat. Van zodra de beperkende corona-maatregelen zouden versoepelen, ligt er nagenoeg niks klaar om onze stad toeristisch-economisch terug op de kaart te zetten

Zo presteerde zij het, vorige zomer na de opstootjes op het strand, de toeristen af te raden naar Blankenberge te komen. Wat een –gecontroleerd- toeristisch topweekend moest worden, werd een nooit geziene leegloop. Net op het moment dat de sector tussen 2 corona-golven in weer wat naar zuurstof kon happen. Media-optredens met stoer taalgebruik blijken veel belangrijker dan goed besturen. Zo leverde ze zichzelf dus een attest van onkunde af. De menselijke en economische schade was enorm. Je moet het maar doen!

Bij sommige dossiers kon men zelfs spreken van georganiseerde sabotage en leugens. Het ‘padel’-dossier is allicht het meest recente dat tot de verbeelding spreekt.

Het stadspersoneel wordt dagelijks geconfronteerd met haar ongeschiktheid om leiding te geven. Personeelsleden die haar niet naar de mond spreken krijgen af te rekenen met kritiek en worden gedwarsboomd. Onbeschaamde vriendjespolitiek is schering en inslag.

Blankenberge verdient beter. Onze inwoners mogen de dupe niet worden. Deze corona-pandemie, waardoor iedereen op zijn tandvlees zit en nood heeft aan perspectief, mag niet nog eens bezwaard worden door een falend beleid van een falende burgemeester. Vooruit Blankenberge-Uitkerke rekent op de verantwoordelijkheidszin van alle gemeenteraadsleden om de belangen van onze inwoners voluit te verdedigen.

Patrick De Meulenaere

Voorzitter Vooruit Blankenberge-Uitkerke