LOKAAL: Kolonel Dusartplein wordt coronaproof eventlocatie

June 2021 09:42

Gedurende de zomermaanden tovert het Hasseltse stadsbestuur het Kolonel Dusartplein om tot een coronaproof eventlocatie. “We verminderen de kosten voor verenigingen of ondernemers die iets willen organiseren en zorgen daarenboven voor beleving in onze stad”, aldus schepen voor evenement Habib El Ouakil

In juni wordt er op het Kolonel Dusartplein in Hasselt gestart met de bouw van een coronaproof eventlocatie. De bedoeling is dat verenigingen en ondernemers gratis gebruik kunnen maken van de infrastructuur om conform de geldende coronamaatregelen hun evenement te organiseren.

Schepen voor evenementen El Ouakili: “Heel wat organisaties en ondernemingen zijn door de verschillende coronamaatregelen geremd in hun activiteiten. Met dit project willen we hen terug ademruimte geven door het optimaal te faciliteren in de organisatie van een evenement. We willen een divers aanbod creëren zodat zowel Hasseltse verenigingen als ondernemers toch beleving kunnen brengen in onze stad. Een jury zal elke ingediende aanvraag op inhoud beoordelen om vervolgens de evenementenkalender elke twee weken aan te vullen”.

AANVRAGEN

Geïnteresseerden kunnen zich via de webstek van de stad Hasselt aanmelden. De infrastructuur wordt gratis ter beschikking gesteld. Enkel een gedeelte van de nutsvoorzieningen moeten betaald worden. “We hebben bewust gekozen om de drempel zo laag mogelijk te houden. Zo willen we iedereen de kans geven om van ons coronaproof eventplein gebruik te maken”, aldus schepen van evenementen Habib El Ouakili. “Evenementen kunnen aangevraagd worden via een verkorte procedure. 2 weken in plaats van de gebruikelijke 6 weken. De verenigingen kunnen tevens een aanvraag doen voor maximum 2 opeenvolgende dagen per week en dit kan men maximum 4 keer gedurende de hele periode herhalen. Uitzonderingen zijn mogelijk indien voldoende gemotiveerd en na goedkeuring jury.”

Vanaf 11 juni tot en met 5 september is het Kolonel Dusartplein beschikbaar om tot en met 23u00 evenementen te organiseren. Enkel op vrijdag en zaterdag mag er iets luidere muziek gespeeld worden en dit tot 00u00.

Schepen El Ouakili verduidelijkt: “Het is niet de bedoeling om elke avond muziekconcerten te organiseren. Ook een coronaproof restaurantdag van een vereniging, een quiz, een café - of een kaartavond moet zijn plek krijgen op het Kolonel Dusartplein.”

STEUN

Voor de realisatie van dit project kan de stad Hasselt rekenen op financiële steun van Vlaams minister voor toerisme Zuhal Demir: “De evenementensector heeft het sinds de coronacrisis erg moeilijk. We willen die sector terug op gang trekken en hen helpen om dat op een veilige manier te doen. Initiatieven zoals dat van de stad Hasselt ondersteunen wij daarom graag.”

In de eerste weken van juni zal het evenementenplein opgebouwd worden. Ook daar doet het stadsbestuur beroep op bedrijven uit de evenementensector. Aanvragen kunnen ingediend worden via www.hasselt.be

Ga naar