Erpe-Mere - Erpe-Mere krijgt niet één, maar twee regenboogzebrapaden!

Kevin Knockaert

Technisch assistent

May 2021 10:39

Tijdens zijn eerste gemeenteraad vroeg Kevin Knockaert van Vooruit, hoever de plannen staan die de bevoegde schepen vorig jaar aankondigde op IDAHOT (= de Internationale DAg tegen HOmofobie en Transfobie – https://www.idahot.be/). “Ik begrijp dat corona op veel vlakken roet in het eten gooit, maar de pandemie mag ons in geen geval beletten om een omvattend gelijkekansenbeleid op poten te zetten”, zei hij.

In die context is het kersverse gemeenteraadslid dan ook zeer tevreden, dat het gemeentebestuur inging op zijn bijkomende vraag om een regenboogzebrapad te creëren in Erpe-Mere. Meer zelfs: onze gemeente krijgt niet één, maar twee exemplaren! Als eerste locaties werden Jeugdhuis Dido en de Kloosterstraat in Mere voorgesteld. De kans is groot dat er later nog extra zebrapaden toegevoegd zullen worden.

Een regenboogzebrapad is een belangrijk symbool en een blijvend signaal dat iedereen welkom is in Erpe-Mere, wat jouw seksuele geaardheid ook is of met welk gender je jezelf identificeert. Zeker na het vreselijke voorval in Beveren, is het meer dan ooit belangrijk, om als gemeente duidelijk aan te geven, dat we discriminatie, intimidatie en agressie nooit zullen tolereren. Dat iedereen recht heeft op bescherming en dat we als gemeente ‘alle schakeringen van de regenboog’ verwelkomen én vertegenwoordigen!

Naast het installeren van de regenboogzebrapaden zal de gemeente, in samenwerking met LHBTQI*-vereniging Phao uit Aalst (https://www.phao.be/), stappen ondernemen om o.a. een genderneutrale administratie op punt te stellen, door opleidingen hieromtrent te organiseren voor het gemeentepersoneel. Ook in woonzorgcentra en scholen zal een gelijkaardige ondersteuning voorzien worden.

Zelf stelde Kevin Knockaert ook nog een sensibiliseringstraject voor naar sportclubs en jeugdverenigingen toe. Met de bedoeling dat iedereen er zich thuis kan voelen! Er is immers meer nodig dan een symbool alleen. Het beleid moet aangepakt worden en dat op alle niveaus: gemeentelijk en binnen individuele verenigingen en organisaties.

Op 17 mei zal de regenboogvlag wederom wapperen op Steenberg en zal Emotia schitteren in alle kleuren van de regenboog. Vooruit-Groen zal LHBTQI*-rechten en gelijke kansen blijvend onder de aandacht brengen, nadat we dit thema reeds jarenlang met overtuiging op de agenda hebben gezet. In tussentijd werden al heel wat belangrijke stappen gezet vanuit de gemeente, maar we zijn er nog lang niet! Onze fractie zal pas tevreden zijn als iedereen in Erpe-Mere en ver daarbuiten mag zijn wie hij is, zonder (voor)oordeel, zonder haat, zonder discriminatie, zonder intimidatie, zonder agressie…

Kevin Knockaert

Technisch assistent