LOKAAL: en nu vooruit voor een (regenboog)inclusief Bree

voorzitter OCMW-raad

Friday 21

May 2021 19:05

Voorbije maandag konden we met bescheiden trots bekendmaken dat Bree een regenboogzebrapad heeft aangelegd. Een belangrijke daad van goed bestuur, waarvoor we lang hebben moeten strijden. Met dit zebrapad wilt onze inclusieve meerderheid dan ook strijden voor een warm Bree, waarin iedereen zich thuis voelt. Met speciale aandacht voor de LGBTQIA+-gemeenschap, maar eigenlijk in het belang van ieders welzijn, dus!

Voorzitter Kelly Vleminx woont zelf in het historische centrum van onze geliefde stad. Wanneer zij het regenboogzebrapad zag liggen, wist ze met haar geluk geen blijf. “Dit thema ligt me enorm na aan het hart. Als voorzitter draag ik dit belangrijke thema namens onze sociale partij uit. Hiermee voegen we ook woord bij daad!”

Dat de Breeënaren warme mensen zijn, hoeven we niet te vertellen. We zijn sociale mensen, die elkaar dag in dag uit steunen. Via welzijnsorganisaties. Via verenigingen. Via de plaatselijke horeca en handel. En zo veel meer.

Maar toch zien we soms nog verschillende meningen over de LGBTQIA-gemeenschap. Daarom wilt Kelly een negatieve ervaring delen die haar enorm is bijgebleven:

“Overlaatst was ik nog op mijn werk bezig en riep een wat oudere vrouw of ik even naar haar toe wou komen. Ze liet mij een foto uit de krant zien waarin een lesbisch getrouwd koppel stond. Mijn reactie was “ooh, wat een mooie foto!”, waarop de vrouw zei: “tegenwoordig kan men toch alles, in mijne tijd was dit toch allemaal niet.”

Met die woorden schrok ik even en kwam mijn besef nogmaals dat deze mensen vroeger in psychiatrische instellingen werden gezet omdat zij niet aan de normen voldeden voor een “normale mens”.

Het deed mij nog maar eens denken aan al de mensen die zich nu aan het uitten zijn en daarbij niet altijd begrepen worden. Het werd mij nog maar eens op de neus gedrukt dat een persoon niet altijd aanvaard wordt om wie ze werkelijk willen zijn.”

En daarom is regenbooginclusief beleid belangrijk. Vandaag de dag zijn er nog steeds mensen die het moeilijk vinden om uit te komen voor familie, vrienden, collega’s, etc. Daarom hingen we op de Dag tegen Holebi en Transfobie (IDAHOT) de regenboogvlag uit, omdat we geloven dat iedereen, samen een warm Bree maakt. Ook waren de ramen van ons cultuurhuis De Zeepziederij gedurende de hele IDAHOT-week ‘s nachts in de paarse strijdkleur verlicht.

“De aanleg van dit gaybrapad is maar het begin”, zegt Kelly. “We blijven -samen met onze meerderheid- ijveren voor een inclusief beleid voor iedereen, en de regenbooggemeenschap in het bijzonder. We hebben dan ook al een lijstje klaarliggen met zaken die we willen implementeren. Een belangrijke eerste stap is daarbij het vermelden van Lumi, de nieuwe holebi-telefoonlijn, op onze stedelijke kanalen”, expliciteert ze. “Via deze weg kunnen LGBTQIA+-mensen terecht voor een babbel. Want welzijn is zeer belangrijk. Suïcidecijfers liggen jammer genoeg nog steeds torenhoog binnen deze gemeenschap. Via stedelijke kanalen deze weg kenbaar maken aan de Breeënaar is volgens ons een eenvoudige maar zeer belangrijke volgende stap!”

Samen zorgen we voor een warm Bree waarin iedereen veilig zichzelf moet kunnen zijn! Vooruit met Bree. Vooruit voor een warm Bree!

Voor al je vragen over gender en seksuele voorkeur: lumi.be

Heb je na het lezen van dit artikel nood aan een gesprek? Chat, bel of mail met de zelfmoordlijn via: www.zelfmoord1813.be

Ga naar Jordy Kunnen

Jordy Kunnen