LOKAAL: OOSTENDE: Reactie op de privatisering van de catering, thuiszor

November 2019 19:33

Naar de reactie van de fractie van 27 november 2019
De meerjarenplanning 2020-2025 werd op 27 november 2019 door het Oostendse stadsbestuur voorgesteld op een persconferentie. Het was een klein zinnetje in het persbericht zelf - dat later ook gepubliceerd werd op de website van de burgemeester - die heel wat onrust teweeg bracht bij het personeel. In het bijzonder bij het personeel van de centrale keuken in het Sociaal Huis, gezinszorg en aanvullende thuiszorg. Samen zo’n 200 werknemers.
"Het personeel moet via een persconferentie horen dat er zal geprivatiseerd worden. Dat het Stadsbestuur nalaat om haar personeel tijdig van dergelijke beslissing - die overigens nog niet werd goedgekeurd in het College - te informeren is ongelooflijk en schandelijk. Het Oostendse stadsbestuur kiest voor de winst van bedrijven. Daarbij zetten ze het personeel botweg aan de kant. Dit helpt zelfs de begroting niet, de facturen van de privébedrijven zijn vaak duurder. Maar vooral, hier wordt goed werkend Oostends personeel gewoon weggezet", aldus fractieleider John Crombez
Het stads- en ocmwpersoneel verdient tonnen respect, maar blijkbaar primeert de winst voor privébedrijven op degelijke diensten. Een privatisering kost ook, en meestal meer dan een goedwerkende Oostendse dienst. Om het nu enkel over de centrale keuken van het Sociaal Huis te hebben: zij verzorgen de maaltijden in woonzorgcentra, ontmoetingscentra, De Brem, De Bolle, Henri Serruysziekenhuis, personeelsrestaurant, kinderdagverblijven en de maaltijden-aan-huis. “Ontslagen van Oostendenaars, privatisering, hogere facturen en duurdere maaltijden dus.", besluit fractieleider John Crombez.