LOKAAL: OOSTENDE: Oostends afvalbeleid laat de Oostendenaar alleen maar meer betalen

March 2020 19:48

Naar het persbericht van 04 maart 2020

SCHIJNBEWEGING OOSTENDSE STADSBESTUUR: HERINGEVOERDE EN NU BETALENDE OPHALING GROF HUISVUIL IS EXTRA BELASTING

Het Oostendse stadsbestuur schrapte in december 2019 botweg de gratis ophaling van het grof huisvuil. In maart 2020 kondigt het beleid plots aan dat ze de ophaling van grof huisvuil terug zal invoeren: maar vanaf nu betalend wel te verstaan. Een privéfirma zal voortaan ophalen, maar de prijs per ophaling is op vandaag nog niet gekend.

“Een schijnbeweging van het stadsbestuur. Eerst schaffen ze de gratis ophaling grof huisvuil af, laten ze de bevolking een paar maanden sudderen en nu voeren ze het betalend terug in onder het mom "extra dienstverlening". Niet met ons! Dit is puur het privatiseren van de ophaling grof huisvuil met als enige resultaat: de Oostendenaar zal weer én meer betalen.”, aldus gemeenteraadslid Michael Vanhee.

Onder het mom van “hervorming” ontwikkelt het huidige Oostendse stadsbestuur een opmerkelijke werkwijze: de publieke dienst aan en voor de Oostendenaar wordt verminderd of zelfs volledig stopgezet en na een paar maanden worden langzaam de privéfirma’s geïntroduceerd, op kap van de Oostendenaar. Dit levert namelijk geld op voor de privébedrijven en wederom is het de Oostendenaar die ze doen betalen. Zo is het nu ook met het afvalbeleid.

De fractie reageerde in december 2019 al fel tegen het afschaffen van de gratis ophaling grof huisvuil. Gemeenteraadsleden Vanessa Vens en Michael Vanhee benadrukten toen dat niet elke Oostendenaar een wagen heeft om zijn / haar grof huisvuil naar het containerpark te brengen of over voldoende financiële middelen beschikt om het grof huisvuil te laten ophalen door een privé-firma. “Allemaal Oostendenaar”, de slogan van het stadsbestuur, is duidelijk niet voor iedereen bedoeld. Naast het schrappen van de gratis grof huisvuilophaling, werd ook het ophalen van de kerstbomen en het snoeiafval stopgezet. Het gebruik van het containerpark werd beperkt tot 12 keer per jaar. De PMD-zakken werden duurder.

“Met het afschaffen van het gratis ophalen van het grof huisvuil schrapte het stadsbestuur toen grondig in de dienstverlening voor de Oostendenaar. Hun motto “de vervuiler betaalt” trekken ze in deze wel heel fel door. Het nu opnieuw, maar wel betalend terug invoeren is geen reden om op de borst te kloppen. Door de ophaling grof huisvuil betalend te maken, snijdt het stadsbestuur nog eens in de dienstverlening. De Oostendenaar betaalt, bovenop de belastingen, opnieuw.”, stelt de fractie fors.

DE OOSTENDENAAR BETAALT WEER EN MEER

Het hervormde afvalbeleid in Oostende is er op gericht om de Oostendenaar meer te laten betalen, voor minder dienstverlening. Men treft elke Oostendenaar en ziet niet om. Het betalend herinvoeren van de ophaling grof huisvuil is slechts één zo’n extra factuur voor de Oostendenaar bovenop de andere tariefverhogingen, factuurstijgingen, indexeringen en verminderingen van dienstverlening.

Andere elementen in de dienstverlening inzake afval die verdwenen of duurder werden

• De gratis ophaling grof huisvuil werd afgeschaft
  • De ophaling van kerstbomen werd geschrapt
  • De ophaling van het snoeiafval gebeurt niet meer
  • De prijs voor PMD-zakken steeg naar 3 euro/rol
  • Het gebruik van het containerpark werd beperkt tot 12 bezoeken per jaar.
  • Als de 12 containerparkbeurten opgebruikt zijn, kan de Oostendenaar geen gebruik meer maken van het containerpark
  • Het containerpark wordt daarentegen wel gratis opengesteld voor bedrijven: om gratis bedrijfsafval te deponeren. Dit verhoogt het aantal kilo’s dat de afvalverwerker moet verwerken. Met een hogere factuur tot gevolg en op zijn beurt ongetwijfeld een verhoging van de financiële bijdrage van Oostende aan de IVOO, met als uiteindelijke resultaat dat ook dit vroeg of laat aan de Oostendenaar zal aangerekend worden.

Dit is niet hoe onze fractie afvalbeleid en dienstverlening benadert. Daarom ook stemden we in de gemeenteraad van december 2019 al tegen deze maatregelen.