LOKAAL: Afscheid van een kameraad

Monday 03

May 2021 11:34

Begin april overleed onze Antwerpse ‘éminence grise’ Fred Erdman. Na een rijk gevulde loopbaan - als advocaat en politicus - bleeft hij tot op hoge leeftijd actief in de partij, en konden we op hem beroep doen voor wijze raad, discreet advies en pittige suggesties. Meestal bij een gezellig glas of een lekkere hap – samen met zijn generatiegenoten. Fred miste geen enkele ledenvergadering, en aan ons congres over de bestuursdeelname (eind ’18) nam hij actief deel. Op zijn afscheidsviering – helaas met beperkte aanwezigheid – werden warme en mooie woorden uitgesproken door o.m. Leona Detiège en Frank Vandenbroucke. En zijn jarenlange confrater en vriend Frank Impens.

Fred begon dus als advocaat, maakte snel naam, werd (vervangend) vrederechter in Berchem en later stafhouder van de Balie in Antwerpen. Door alle collega’s gewaardeerd, door iedereen gerespecteerd. En, zoals hij zelf zei, een ‘pierke just’.

Diezelfde waardering viel hem te beurt in de politiek, waar zowel medestanders als tegenstanders naar hem luisterden, want zijn inbreng was altijd waardevol. Zijn loopbaan verliep vrij discreet, Fred was geen tafelspringer – maar invloed en betekenis had hij. In de jaren ’80 als gemeenteraadslid in Antwerpen, in de jaren ’90 als gecoöpteerd senator en volksvertegenwoordiger. Eind jaren ’90 werd Fred onverwachts nationaal sp-voorzitter, een korte periode die rust en eenheid bracht in een partij in woelig water. Wijsheid was his middle name.

Zijn hoofdthema’s waren de strijd tegen racisme en antisemitisme - en de autonomie van de mens – Fred lag mee aan de basis van o.m. de euthanasiewet en de echtscheidingswet.

Minder gekend is het feit dat hij na de fusie van Antwerpen voor een wettelijke basis van de ‘organisatie in districten’ zorgde. Bob Cools verwees er naar en noemde hem ‘de vader van het districtisme’ … Andermaal een discrete maar zo belangrijke verwezenlijking.

De districten, de partij, de stad, het land – we mogen hem dankbaar zijn voor wat hij deed en betekende. Respect voor een groot man, voor een indrukwekkend kameraad.