LOKAAL: Essen herbevestigt titel FairTradeGemeente met hoogste score

Helmut Jaspers

Bediende

April 2021 22:40

De gemeente Essen herbevestigt ook in 2021 de titel van FairTradeGemeente.

Om de twee jaar moeten gemeenten bewijzen dat ze die titel ook effectief waard zijn.  Onlangs ontving Essen de resultaten van de doorlichting over de jaren 2019-2020.  Gemiddeld scoren de Vlaamse gemeenten een B op de ranking.  Essen behaalt evenwel een A. Met deze hoogst mogelijke score behoren we tot de beste in Vlaanderen.

De scores worden gegeven op verschillende criteria.  Zo wordt er nagegaan hoe geëngageerd het gemeentebestuur is, hoeveel winkels en horecazaken er producten uit eerlijke handel aanbieden en of er deelnemende scholen, bedrijven en organisaties zijn.  Ook worden er bekeken in welke mate er aandacht is voor lokale en duurzame voeding.

De voorbije jaren waren er ook heel wat gemeentelijke initiatieven zoals de duurzame picknick in het kader van ’t Park Zomert. Ook Puur Lokaal, het marktje met duurzame, lokale en FairTrade producten op het Heuvelplein kende een groot succes.

Daarnaast is er sinds enkele maanden ‘FairTrade de boer op’, waar een projectgroep werkt aan het ontwikkelen van een lokale voedselstrategie.

En, vanzelfsprekend is er ook CoopSaam, een prachtig initiatief van een geëngageerde en enthousiaste groep vrijwilligers dat duurzame, solidaire, lokale en FairTrade producten samenbrengt op 1 locatie in een ‘buurtwinkel’.

“Deze titel toont aan dat onze gemeente en onze inwoners eerlijke en lokale duurzame handel niet alleen een warm hart toedragen, maar dat ze er ook effectief werk van maken. Zo versterken we tegelijk de vraag naar en het aanbod van eerlijke, lokale en duurzame producten”, aldus Helmut Jaspers, schepen van duurzaamheid (Vooruit - JijMaaktEssen).

Ga naar Helmut Jaspers

Helmut Jaspers