Onze nieuwe fractieleider Hannes Anaf vraagt duidelijkheid over de strategie van de vaccinaties en de sneltesten

Thursday 01

April 2021 07:56

We kondigden het begin deze week al aan, Hannes Anaf is onze nieuwe fractieleider in het Vlaams Parlement ter vervanging van Hannelore Goeman. Gisteren had hij zijn vuurdoop in de plenaire vergadering en vroeg hij meer duidelijkheid over de strategie van de vaccinaties, de overtollige vaccins in de vaccinatiecentra en de sneltesten.

Wat betekent de versnelling van de vaccinatiecampagne?

“Het coronavirus weegt ondertussen al meer dan een jaar op onze samenleving. Ondanks recente nieuwe tools zoals de sneltesten en zelftesten, blijft de vaccinatiecampagne de cruciale factor om uit deze crisis te geraken. Na eerdere problemen met leveringen, gaan weldra 250.000 mensen per week hun vaccin krijgen. Dit door de levering van 2,1 miljoen vaccins in april, zeker nu het vaccin Johnson & Johnson er is als vierde pijler. De vaccinatiestrategie moet vlot verlopen, maar het blijft onduidelijk wie wanneer zijn vaccin zal krijgen.

Ook op het terrein zelf merken we dat er bij de vaccinatiecentra verschillende gebruiken zijn naar overtollige vaccins. Sommige centra hanteren correct de reservelijsten, terwijl andere centra naar eigen inzichten goedbedoeld lukraak mensen of connecties contacteren om de overtollige vaccins op te gebruiken. Hierdoor ontstaat een groot gevoel van onrechtvaardigheid bij de burger. Wat betekent ‘de versnelling van de vaccinatiecampagne’ nu precies voor de risicogroepen, de essentiële beroepen en de rest van de bevolking?”, aldus Hannes Anaf.

De thema’s waar jij van wakker ligt, nemen we mee naar het parlement

De versnelling van de vaccinatiecampagne, daar ligt de bevolking wakker van en neemt Hannes Anaf meteen mee op in het Vlaamse Parlement. Na de plenaire vergadering, was het aan Linda De Win in Villa Politica, om hem het vuur aan de schenen te leggen met de vraag: “Waarom een beweging?” Zijn reactie vind je hieronder: