Marc Florquin

75VP
VP, wat is dat?

Dat zijn Vooruit Punten.
Telkens je meewerkt aan een Vooruit-actie, groot of klein, online of offline, ontvang je Vooruit Punten.

Wat je met die punten kan doen? Dat blijft nog even ons geheim. We vertellen het snel 🙂

• Toekomst van voetbalkantine SK Deurne in gedrang?

In de gemeenteraadszitting van februari 2021 keurde de Diestse Vooruit-fractie de lastvoorwaarden en gunningswijze, voor de aanstelling van een technisch trajectbegeleider voor de herinrichting van de site SOK te Deurne, mee goed. Omdat het een dergelijk complex herinrichtingsplan is, vindt het stadsbestuur zowel juridische als technische bijstand wenselijk. Binnen dit inrichtingsplan in Deurne vallen ook de voetbalterreinen en -kantine van SK Deurne.

• Vooruit Diest verontwaardigd over nieuwe toegangsregeling Halve Maan

Vanaf 1 mei 2021 zullen de Diestenaren  per volwassene  €3,5 en per kind vanaf 4  jaar €2,5 moeten betalen voor een duik in het zwembad van de Halve Maan.

Tijdens de Diestse gemeenteraadszitting van 26 maart 2021 stelde Vooruit-raadslid Carina Jankowski een aantal bijkomende vragen betreffende de vernieuwde toegangsvoorwaarden op het provinciaal domein de Halve Maan. Helaas kon de Diestse burgemeester toen nog geen antwoorden bieden van de provinciale Open Vld-collega’s. Dezelfde vragen zal Jankowski dan ook op 26 april opnieuw stellen.

• published Diest : Kom jij onze ploeg versterken? in Welzijnstraat 2021-04-20 10:04:27 +0200

Kom jij onze ploeg versterken?

Wil jij graag de Diestse Vooruit-ploeg versterken en meebouwen aan een eerlijke, duurzame en gezonde stad? Laat dan van je horen. Je werkt mee op jouw tempo, aan de door jou gekozen thema’s. Van harte welkom!

Contacteer onze voorzitter Carina Jankowski via [email protected]

• Hoe zit het nu met de leidingstraat door Diest?

De mogelijke leidingstraat over het Diestse grondgebied blijft beroeren. Zo blijkt op sociale media.

Vooral de verbaasde reacties van mensen die helaas nog steeds niet op de hoogte zijn, doen de wenkbrauwen fronsen bij Vooruit-raadslid Carina Jankowski.

• Leidingstraat door Deurne en Schaffen?

Vanuit de Antwerpse haven voorziet de Vlaamse Overheid een ‘leidingstraat’ tot in Nederland, verder tot het Ruhrgebied. Hiervoor werd op 18/12/20 een startnota opgemaakt voor de opmaak van het Gewestelijk Ruimtelijk UitvoeringsPlan (GRUP). Doel is om een bovengrondse reservatiestrook van 45m breedte vast te leggen voor een ondergrondse leidingstraat. In deze zone kunnen zo’n 5 tot 8 pijpleidingen gebundeld worden aangelegd. De leidingen (propaangas, waterstof, CO2) zorgen voor verbinding tussen de verschillende chemische industrieën.

Over de aanleg van deze leidingstraat werd er tot voor kort niet gecommuniceerd door het stadsbestuur. Dit zorgde enerzijds voor ongerustheid en anderzijds voor ontgoocheling bij sommige bewoners, door gebrek aan informatie. Zij werden immers in eerste instantie via de pers op de hoogte gebracht. 1 van de voorgestelde trajecten loopt immers ook over ons grondgebied, meer bepaald over delen van Schaffen en Deurne.  Het plan zit nog in een startfase en het is nog niet duidelijk of het definitieve traject inderdaad over ons grondgebied zal lopen. Bewoners kunnen na afspraak op ons stadhuis terecht voor meer vragen. Tussen 2 maart en 30 april kan iedereen die dit wenst bezwaar indienen.

Ons Vooruit raadslid Carina Jankowski kreeg van verschillende inwoners de vraag om meer duidelijk te verschaffen over de impact van deze 45m brede strook die o.a. door de Vallei der 3 Beken in Deurne zal lopen, en door bossen en velden in Schaffen. Tijdens de Gemeenteraadszitting van 22 maart 2021, die online te volgens is via de livestream ‘streaming.diest.be’, zal ze dan ook onderstaande vragen stellen aan het bestuur:

•  Organiseert het Diestse stadsbestuur een informatiemoment omtrent de leidingstraat, in het bijzonder voor de inwoners van Schaffen en Deurne?
    •  Welke gevolgen (mens, milieu, omgeving) van het traject over Schaffen en Deurne zijn nu al gekend?
    •  Welke ondersteuning kan het Diestse stadsbestuur inwoners bieden om te reageren op de startnota en inspraakreacties over het ontwerp RUP?
    •  Wat is het standpunt van het stadsbestuur indien het definitieve tracé over het Diestse grondgebied zal lopen?

De reacties van ons stadsbestuur vindt u vanaf dinsdag 23/3 op onze gloednieuwe website: www.samenvoordiest.be

Inwoners van Schaffen en Deurne kregen dit weekend alvast vanuit Vooruit Diest een informatiebrochure in de bus. De digitale versie kan u hier ook lezen, o.a. met een overzicht van de betrokken straten.

Via deze informatiefilmpjes kan u alvast meer info inwinnen over de leidingstraat:

filmpje basisinformatie over het doel van dit plan: https://www.youtube.com/watch?v=2T-IgLnLAFA

filmpje inhoud van de startnota: https://www.youtube.com/watch?v=Zr29DtAMRYk

filmpje hoe een reactie indien op dit plan: https://www.youtube.com/watch?v=mokwc9_P-2c